Kedilerde Göz Hastalıkları

Evimizin neşesi olarak adlandırabileceğimiz küçük tüylü dostlarımız olan kediler, zaman zaman çeşitli rahatsızlıklar ile karşı karşıya kalabilmektedir. Bu rahatsızlıkların başlıcaları ise gözleri ilgilendirmektedir. Bakışlarıyla sevgisini ve enerjisini belli eden tüylü dostlarımız, karşı karşıya kaldıkları bu rahatsızlıklardan olumsuz etkilenebilmekte, huysuz tavırlar sergileyebilmektedir. Peki, kedilerde göz hastalıkları nelerdir? Nasıl fark edilir? Evin sıcak köşesinin keyfini çıkaran minik dostlarımızın dünyasına birlikte göz atalım!

Kedilerde göz hastalıkları, sevimli ve sadık dostlarımızın hayat konforunu olumsuz yönde etkilediği için endişelenmesine ve beklenmedik davranışlar sergilemesine yol açabilmektedir. Göz probleminin görüşü etkilediği durumlarda ise erken müdahale önem kazanmaktadır. Minik dostlarımıza bir yuva açan bizler, onların yaşayabileceği problemler hakkında bilgi sahibi olmalı, riskleri ortadan kaldırmalı ve gerekli bakımları yerine getirmeliyiz.

Kedilerde Göz İltihabı

Göz iltihabı, tıpkı insanlar gibi kedilerin de en sık yaşadığı problemler arasında yer alırken gözün çeşitli yapılarında meydana gelen inflamasyon veya enfeksiyon sonucunda ortaya çıkmaktadır. Genellikle bir gözü etkileyen bu rahatsızlık, önlem alınmadığı takdirde diğer göze sıçrayabilmekte ve hatta görme kusurlarına yol açabilmektedir.

Kedilerde Göz İltihabı Nedenleri

İltihap, vücudun enfeksiyonlara veya hassasiyete karşı verdiği bir tepkidir. Kedilerin neredeyse tamamı, ömürlerinin en az bir bölümünde göz iltihabı problemini yaşamaktadır. Özellikle yeni doğmuş ve genç kedilerde daha sık görülmektedir. Kedilerde göz iltihabı nedenleri arasında ilk sırada bakteriyel enfeksiyonlar yer almaktadır. Gözün çeşitli bölgelerine yerleşen bakteriler, enfeksiyona neden olmaktadır. Kedinin yaşam alanında hijyenin yeteri kadar sağlanamaması durumunda sıkça ortaya çıkmaktadır.

Diğer nedenleri şu şekilde sıralayabiliriz:

• Viral enfeksiyonlar,
  • Kimyasal madde, sigara dumanı, toz veya polenden kaynaklanabilecek alerjiler,
  • Göze yabancı cisim batması,
  • Göz ve çevresine alınan darbeler, çarpmalar,
  • Parazitler.

İltihap Nasıl Anlaşılır? Belirtileri Nelerdir?

Göz ve çevresini etkileyen iltihap, ilk etapta yavaş ilerlerken bir zaman sonra kendini göstermekte ve dışarıdan rahatlıkla gözlemlenmektedir. Tüylü dostlarımıza yuva olan kişiler, kedileri gözlemleyerek belirtileri fark edebilmektedir. Kedilerde göz iltihabı belirtileri:

• Kızarıklık veya şişlik
  • Gözden akıntı gelmesi (sulu veya mukuslu)
  • Kaşıntı
  • Artan hassasiyet
  • Göz kapağında yapışıklık veya kabuklanma
  • Gözlerin sık sık kapanması

Yukarıda sıralanan belirtilerden bir veya birkaçını gözlemlediyseniz kedinizi vakit kaybetmeden veteriner hekime götürünüz.

Kedilerde Göz İltihabı Tedavisi

Veteriner hekim, kedilerde göz iltihabı tedavisi sürecinde altta yatan nedene bağlı olarak planlama ve uygulama yapmaktadır. Enfeksiyonun yol açtığı iltihap durumlarında oral yoldan alınan veya göze damlatılabilen antibiyotikler kullanılmaktadır. Herpes virüsünden kaynaklanan bir problem söz konusu ise antibiyotik kullanımına ek olarak topikal ilaçlar da uygulanabilmektedir.

İltihabın kaynağı alerji veya travma ise topikal kremler ve göz damlaları kullanılmaktadır. İlerleyen ve şiddetli iltihap durumlarında ise tedavinin enjeksiyon yoluyla yapılması gerekebilmektedir. Tüm bu durumların yanı sıra iltihap durumu tüylü minik dostlarınızın bağışıklık sistemini zayıflatıyorsa bağışıklık uyarıcı ilaçlar da tedavi sürecine dahil edilebilmektedir. Bu sürecin mutlaka uzman veteriner hekimler tarafından yönetilmesi gerekmektedir.

Veteriner hekim, antibiyotik reçete ettiyse ilaç tamamen bitene kadar kullanılmalıdır. Semptomlar kaybolmaya başladığında antibiyotik kullanımını kestiğiniz takdirde rahatsızlığın tekrarlama olasılığı yüksektir.

Katarakt olmuş kedi gözlerinin resmi.

Kedilerde Katarakt

İnsanlarda genellikle yaşlılık çağında görülen katarakt problemine kedilerde de sıkça rastlanmaktadır. Katarakt problemi, gözün görüş yeteneğini kısıtlayarak bulanıklaştırır. Uzak mesafedeki hareketleri dahi kolaylıkla fark edebilen tüylü dostlarımız, katarakt problemi yaşadıklarında görüş kısıtlılığı ile karşı karşıya kalmaktadır.

Katarakt probleminin altında şeker hastalığı, iltihaplanma ve kalsiyum eksikliği yatabileceği gibi elektrik çarpması gibi travmalar sonucunda da ortaya çıkabilmektedir. Katarakt kediler, görüş problemi yaşadıkları ile ev içerisinde sıkça bir yerlere çarpabilmekte, kendini yaralayabilmektedir.

Kedilerde katarakt rahatsızlığının tedavi edilebilmesi için öncelikle altta yatan nedenin tespit edilmesi gerekir. Böylelikle hem katarakt hem de altta yatan neden tedavi edilebilmektedir.

Kedilerde Göz Tahrişi (İrritasyon)

Minik tüyle dostlarınızın gözlerinin sık sık sulandığını ve kızardığını gözlemleyebilirsiniz. Bu durumun temel kaynağı irritasyon yani göz tahrişidir. Sigara dumanı, toz veya ev içerisinde kullandığınız temizleyiciler kedinizde hassasiyete yol açabilmektedir. Alerji gibi büyük etkiler yaratmasa da gözde kaşınma ve sulanma gibi etkiler ortaya çıkardığından dostunuzun yaşam konforunu olumsuz yönde etkilemektedir. İrritasyon problemi olan kediler gözlerini sık sık ovalamaya çalışmakta, gözlerinde kızarıklık görülmekte ve huzursuz davranışlar sergilemektedir.

İrritasyon problemi, diğer rahatsızlıkların aksine kolaylıkla ortadan kaldırılabilmektedir. Göz için özel olarak üretilen yıkama solüsyonunu kullanarak kedinizin göz ve çevresini temizleyebilir, tahrişi giderebilirsiniz. Kediniz böylelikle rahatlama yaşayacaktır. Ancak irritasyon belirtileri, iltihap ve alerji belirtilerine son derece benzer olduğu için mutlaka uzman veteriner hekime danışmalısınız.

Kedilerde Konjonktivit (Kırmızı Göz Hastalığı)

Halk arasında kırmızı göz hastalığı olarak bilinen ve insanlarda da sıkça karşılaşılan konjonktivit, gözün beyaz bölümünün alerji ve enfeksiyon gibi etmenlerden dolayı iltihaplanması ve kızarmasıdır. Bu rahatsızlık sonucunda gözün beyaz bölümü kızardığı için “kırmızı göz hastalığı” olarak da adlandırılmaktadır. En tipik belirtileri kırmızı, şiş ve akıntılı gözlerdir.

Konjonktivit, bulaşıcı bir hastalıktır. Bir gözden diğerine bulaşabileceği gibi kediler arasında da geçiş söz konusudur. Ancak kedilerden insanlara bulaş riski yoktur. Kedinizin bir veya her iki gözünde kızarıklık, koyu renkte akıntı ve kaşıntı gibi semptomlar gözleniyorsa mutlaka veteriner hekime başvurmalısınız. Antibiyotik etkili damla veya merhemler ile gerekli müdahale yapılmaktadır.

Kedilerde Korneal Ülser

Kedilerde göz hastalıkları denildiğinde akla gelen bir diğer rahatsızlık korneal ülserlerdir. Kornea adı verilen gözün şeffaf dış tabakasının yaralanması, korneal ülser olarak adlandırılmaktadır. Gözün ön kısmında konumlanarak ışığın göze girmesine ve net görüşün oluşmasına yardımcı olan kornealar, çeşitli doku yaralanmaları ve tahriş sonucunda hasar görebilmektedir.

Korneal ülserler acil veteriner müdahalesi gerektiren ciddi bir durumdur. Sivri veya keskin nesnelerin göze teması, tahriş veya kimyasal maddelere temas sonucunda oluşabilen kornea yaralanması tedavi edilmediği görme kaybı yaşanabilmektedir.

Kedilerde Ani Başlangıçlı Körlük

Minik dostlarımızın başına gelmesini istemeyeceğimiz rahatsızlıkların başında körlük gelmektedir. Endişe verici ve korkutucu bir durum olan körlük, aniden ortaya çıkarak yavaş yavaş ilerlediği için ilk etapta kedi sahipleri tarafından fark edilmemektedir. Minik dostunuz bulunduğu ortamda sıkça nesnelere çarpıyorsa ani başlangıçlı körlükten şüphe etmelisiniz.

Kedilerde körlük nedenleri genel hatları ile şu şekildedir:

• Optik sinirlerin iltihaplanması,
  • Yüksek tansiyon,
  • Beyin hastalıkları ve beyin travmaları,
  • Retina dejenerasyonu.

Yukarıdaki nedenlerin yanı sıra iltihap gibi basit görünen rahatsızlıklara erken müdahale edilmemesi durumunda da kısmı körlük yaşanabilmektedir. Bu nedenle kediler iyi gözlemlenmeli ve problemlere erken müdahale edilmelidir.

Geçici körlük, altta yatan neden tedavi edildikten sonra genellikle düzelmektedir. Ancak göz ve beyin hasarı kalıcı ise görme yetisini tamamen kaybetmesi de olasılıklar arasındadır. Kedi sahipleri, körlüğün kalıcı olması durumunda ev ortamını yeniden düzenlemeli ve minik dostlarının konforunu en üst düzeye çıkarmalıdır. İlk etapta yer ve yön bulmakta zorlanan kediler, bu duruma da uyum sağlayarak çözümler üretmektedir. Ancak bizlere çok iş düşmektedir.

Glokom

Glokom, göz ve çevresinde aşırı basınç oluşması sonucu ortaya çıkmaktadır. Basınç artışı iltihaplanma, tümör, travma, enfeksiyon ve anatomik bozukluklar nedeniyle oluşabilirken mutlaka tedavi edilmesi gerekmektedir. Tedavi için geç kalındığında körlük gibi istenmeyen durumlarla karşı karşıya kalınabilmektedir.Kedilerde glokom belirtileri göz çevresinde şişlik, akıntı, göz kızarıklığı, ağlamaya benzer miyavlama, sürekli gözünü ovuşturma ve asi hareketlerdir. Glokom tedavi sürecinde ilk olarak basınca yol açan sıvının boşaltılması gerekmektedir. Bu duruma ne kadar erken müdahale edilirse, kediniz o kadar şanslıdır.

⚠️ Bu sayfada yer alan tüm bilgiler genel değerlendirme amaçlıdır.Kesin tedavi seçenekleri için mutlaka veteriner hekiminize danışmalısınız.