Kedilerde Fip Hastalığı Nedir ? | Enfeksiyöz Peritoniti

Patili dostlarınız için her şey yolunda mı? FIP Hastalığı, kedi sahiplerinin en çok endişelendiği sağlık problemlerinden biridir. Kedi Enfeksiyoz Peritoniti olarak da bilinen bu viral hastalık, koronavirüs kaynaklı bir dizi komplikasyona sebep olmaktadır. Koronavirüs dememiz sizi endişelendirmesin: Bu virüsün birden fazla çeşidi mevcut ve FIP hastalığı, hayvandan insana geçmeyen spesifik bir çeşidi dolayısıyla oluşuyor.

Gultepe Veteriner Kliniği olarak bizler, bu içerikte uzmanlarımızdan aldığımız bilgi ile sizleri FIP hastalığı konusunda aydınlatmayı amaçlıyoruz. İçeriğin devamında FIP hastalığı belirtileri, hastalığın potansiyel sebepleri ve tedavi süreçleri ile alakalı detaylı bilgi veriyor olacağız.

Hazırsanız hemen başlayalım!

Kedilerde FİP Hastalığı Nedir?

Kedilerde FİP hastalığı, tüm evcil kedilerde görülebilen ve ciddi sonuçları olabilen bir sağlık problemidir. Genellikle 2 yaşın altındaki yavru kedilerde görülen ve sonu ölümle sonuçlanabilen virüs, genellikle kontrol altına alınması oldukça zor olan yüksek ateş, progranülomatoz doku reaksiyonu, vücutta sıvı birikimi, kilo kaybı, halsizlik, durgunluk, yorgunluk hali, görme yetisinde gerileme ve çeşitli problemler olarak kendini gösterir.

Asıl etken korona virüs korona virüsün vücutta semptom oluşturacak çoğunluğa oluşması ve peritonda yangı buna bağlı sıvı birikmesi ile fip oluşur.O yüzden fip genelde stres gibi bağışıklığı baskılayan durumlardan sonra ortaya çıkar yani bağışıklık düştüğü zaman kanda bulunan korona virüsler istediği çoğonluğa rahatlıkla ulaşır ve semtom göstermeye başlar.

Fip Hastalığı X-Ray Görüntüsü

Efuziv FIP hastalığı ya da FIP Hastalığı

Kedilerde efusiv FIP hastalığı, kedi sahibi ve veterinerlerin en çok korktuğu formlardan biridir. Bu tip bir virüs gelişiminde hastalık ölümcül bir hal alır ve alyuvarlar aracılığı ile bağışıklık sistemini neredeyse tamamen çökertir. Kan damarlarında oluşan dezenformasyon genel olarak karın bölgesinde sıvı birikimi ile kendini gösterir. Ayrıca, kedinin yaşamsal dokularında da sıvı birikimi gerçekleşir ve tüm bu birikim iç organlarda baskı yaratır.

Islak fip periton da yangı oluşturup çoklu iç organ yetmezliğine neden olur ve karında sıvı birikmesine neden olur.

Non-Efuziv FIP Hastalığı ya da FIP Hastalığı

Kuru form FIP virüsü olarak da sıklıkla duyabileceğiniz non-efuziv virüs, bir önceki versiyon ile kıyaslandığında daha konforlu şekilde atlatılabilecek bir sağlık problemidir. Genellikle kedinizde tüy renginde değişim, iştahsızlık, kilo kaybı, ishal gibi semptomları fark ettiğinizde non-efuziv FIP’ten şüphelenebilirsiniz. Hastalığın bu tipte belirtilerin gelişimi daha yavaş olmakta ve vücutta iç organlar çevresindeki sıvı birikimi daha düşük düzeyde olmaktadır. Bu durum hastalığın fark edilmesinin önüne geçebilir.

Korona virüs beyinde lezyon oluşturarak yani sıvı birikintisi (tam teşhis beyin MR ı ile konur) oluşturarak nörolojik semtomlara neden olur bu formun diğer ismide nörolojik fip’tir

Tanı zor konulsa da evcil dostunuzun yaşam konforunu oldukça düşürebilecek olan bu hastalığın kontrol altına alınabilmesi oldukça önemlidir. Bu yüzden düzenli veteriner kontrolünü tavsiye ediyoruz.

Akciğer Formu

Medikal tedavi ile toplar ama bağışıklığı düştükçe tekrarlayan bir problem olur.Sindirim formu var genelde kalın bağırsakta yangı oluşturarak belli dönemler de sindirim sistemi problemlerine beden olur.( ishal kabızlık kanlı kaka en çok görülen semptomlar) Bu formda medikal tedavi ile toparlaması büyük ihtimaldir.

Kedilerde FIP Hastalığının Belirtileri Nelerdir?

Solunum, sindirim ve boşaltım organları üzerinde olumsuz etki gösterme gücüne sahip olan FIP hastalığı, genellikle dışkı yolu ile yayılan ve evcil kedi popülasyonunun neredeyse yarısının deneyimlediği bir sağlık problemidir.

Yapılan araştırmalara göre kedilerde Coronavirüsün yüzde 2 ile 10’u ilerleyerek FIP hastalığına dönüşebiliyor. Dönüşmeyenler ise daha düşük zararlı ishal, halsizlik gibi belirtilerle geçici sağlık problemleri olarak kendini gösteriyor. Kediniz FIP hastalığı kapmış olmasa bile, daha düşük düzeyli belirtiler gösteriyorsa, Coronavirüs’ü atlatmak için takviyeye ihtiyaç duyuyor olabilir.

İşte FIP hastalığının en sık karşılaşılan belirtilerinden bazıları:

1. Kronik zayıflama (Sırt bölgesi zatıflar ve omurlar çok belirginleşir ama karın bölgesi sanki ıfaklık kilo alıyormuş gibi şişer.)
  2. Kedinin enerjisinde ya da psikolojik durumunda negatif gelişme (mutsuzluk, halsizlik ya da memnuniyetsizlik ifadesi)
  3. Yüksek ateş
  4. Görme yetisinde gerileme, göz sulanması problemleri ya da gözde renk değişimi
  5. Solunum güçlüğü, nesle, burun tıkanıklığı
  6. Görme yetisinin de gerilemesine bağlı olarak denge ve yürüme sorunları
  7. Karın ve kalp bölgelerinde su birikmesine bağlı olarak şişkinlik
  8. Halsizlik hali

Yukarıdakilerden biri ya da birkaçını deneyimleyen patili dostunuzu güvenle Gültepe Veteriner Kliniği’ne getirebilirsiniz. Yedi gün yirmi dört saat dostlarımız için uyanığız ve hizmetimizi sürdürüyoruz. Hem düzenli kontrol, aşı ve bakım işlemleri, hem de hastalık tedavileri için uzman veterinerlerimiz ve sevgimiz ile steril muayenehanelerimizde sizleri bekliyoruz!

FIP Hastalığı Kedilerde Nasıl Tedavi Edilir? FIP Hastalığı Tedavisi Var Mı?

Bağışıklık sistemine etki eden diğer pek çok hastalık gibi, FIP hastalığında da tedavi süreci iki farklı yolla yürütülebiliyor: Virüsü doğrudan öldürmeye yönelik olan tedaviler ya da bağışıklık sistemini güçlendirme yolu ile virüse karşı savaşın desteklendiği tedaviler.

• Genellikle antiviral ilaçlar ve anti-inflamatuar ilaçlar tedavi sürecinde kedilere uygulanabilmektedir. Özellikle antiviral ilaçlar, bağışıklık siteminin virüslere karşı daha etkili ve aktif savaşmasını sağlayabilen bir dizi materyal içerirler. Dr. Al Legendre tarafından yapılan bir ilaç geliştirme çalışmasında, Deneysel bir poliprenil immünostimülan materyalinin kullanıldığı ilaç, toplamda 200 kediye uygulandı. Sonuçlar ise şöyleydi:

Bu ilacın uygulandığı 60 kedinin 52’si, ki bu toplam kedi sayısının yüzde 87’sine denk geliyor, hayatlarına devam edebildiler.Yüzde seksenden daha fazla başarı sağlayan poliprenil ilaç Gültepe Veteriner Kliniğinde Fip Hastalığına sahip kedilere de uygulanmakta.

Şunu da not edelim: Kedilerde FIT hastalığının kanıtlanmış kesin bir tedavisi bulunmamaktadır. Veteriner doktorlar genel olarak bu hastalığa yakalanan kedilerin yaşam kalitelerini yükseltme amaçlı ilaç ve takviye desteği tavsiye edebilmektedir. Bu takviyeler genellikle sıvı tedavileri, vitem kürleri, çeşitli antibiyotiklerden oluşmaktadır.

FIP Hastalığı Teşhisi Nasıl Gerçekleştirilir?

Kedimi FIP Hastalığından Nasıl Korurum? FIP Hastalığı Nasıl Önlenir?

FIP hastalığı genellikle dışkı ya da salya aracılığı ile bulaşmaktadır. Dolayısıyla kedinizin karşılaştığı bir başka kedi, ya da eğer bahçe ortamında / dışarıda bakıyorsanız rastladığı herhangi bir madde ona FIP hastalığı bulaşmasına sebep olabilir.

1. Riski en aza indirmek için kedinize temiz ve hijyenik bir ortam sunduğunuzdan emin olun.
  2. Kedinizi sizin kontrolünüz dışında dışarıda serbest bırakmayın ve hijyenik olmadığını düşündüğünüz yerlerde dolaştırmayın.
  3. Ortak mama kapları, su kapları gibi sokak kedileri için yerleştirilen belediye gereçlerinden kedinizin beslenmesine izin vermeyin.
  4. Başka bir kedi ile ortak kedi kumu paylaşımına izin vermeyin.
  5. Dört kediden daha fazlasının bir grup halinde zaman geçirmemesi, riskin minimize edilmesi bakımından etkili olacaktır. Özellikle aynı ev içerisinde dörtten fazla kedi beklemek, FIP hastalığı gibi bulaşıcı hastalıkların riskini arttırabilmektedir.

Bunu biliyor muydunuz? Tek bir kedinin yaşadığı evlerde Feline Coronavirüs hastalığı riski yüzde 50 iken, birden fazla kedili evlerde bu oran yüzde 80, hatta 90 civarına çıkabiliyor. Feline Koronavirüs, benzer yapıya sahip olan FIP hastalığından daha sık görülüyor. Coronavirüsten etkilenen kediler üzerinde yapılan bir araştırma, tüm enfekte kedilerin yalnızca birinde FIP Hastalığı oluşumu gözlendiğini ortaya koydu. Fakat FIP hastalığı için de çoklu kedi bulunan evlerde oran yükseliyor.

Felike Koronavirüs ve FIP Hastalığı Arasındaki Fark Nedir?

Felike koronavirüs, Coronavirüs ailesinde değerlendirilen virüs dolayısı ile ortaya çıkan bir mutasyondur ve görülme riski FIP hastalığından çok daha yüksektir.

Hangi kedilerin FIP hastalığına yakalanma ihtimali daha yüksek?

• Kedi ırkları arasında çok yüksek yatkınlık farklarından söz etmek mümkün değil. Yine de yapılan çalışmalarda Scotish fold, Habeş, Birman, Himalayan, Devon rex, Ragdoll türlerinin diğerleri ile kıyaslandığında FIP geliştirme ihtimallerinin daha fazla olabileceği ortaya kondu.
  • Ayrıca, erkek kedilerde FIP hastalığı görülme oranı, dişi kedilerde görülme oranından daha yüksek.

Kedime FIP aşısı yaptırabilir miyim?

Günümüzde hayvan sağlığı sektörünün hızlı bir şekilde gelişmesi FIP hastalığı için de çeşitli aşı geliştirme çalışmalarının gerçekleşmesine sebep oldu. Fakat henüz dünya çapında geçerlilik güvenilirlik testlerini tam anlamıyla geçen ve kabul gören bir kediler için FIP aşısı bulunmamaktadır.

Kedime FIP aşısı yaptırabilir miyim?

FIP hastalığı kedilerden insanlara bulaşmaz fakat kediden kediye bulaşabilir. Bu yüzden riski minimize etmek adına FIP hastalığı geçiren bir kedinin bulunduğu eve takip eden bir ay boyunca sağlıklı kedi getirilmemesi şiddetle tavsiye edilmektedir.